TOSHY

TOSHY

Als kind is Toshy (Maarten van Walraven) al getalenteerd tekenaar en geïnteresseerd in kunst. Dit werd in zijn jeugd door het gezin gestimuleerd met vele bezoeken aan musea in Parijs en Amsterdam. In deze periode raakte hij geïnspireerd door iconen als Erwin Olaf, Keith Haring, Jeff Koons en Roy Lichtenstein.

 

Uiteindelijk waren de jaren tachtig bepalend voor de latere stijl. Toshy maakte de opkomst van de dancecultuur van dichtbij mee en absorbeerde de bijbehorende sexy visuals, graphics en animaties. Hij identificeerde zich in die periode graag met het sterke “smiley” symbool. Videoclips van popiconen als Michael Jackson, Madonna, Prince en Depeche Mode zorgden voor een sterk geloof in het etaleren van creativiteit aan de wereld. Dit resulteerde medio jaren tachtig voor de eerste street-art activiteiten. Het graffiti talent kreeg al snel betaalde opdrachten en werd gespot door de media. Toshy was 16 jaar toen hij zijn eerste publiekelijke bekendheid door interviews met radio en krant kreeg. Na het afronden van een creatieve opleiding is Toshy uiteindelijk zijn eigen advertising agency gestart. Eind 2012 ging hij zijn graffiti skills combineren met persoonlijke achtergronden, typography en fotografie. Met zijn eerste doek ‘Sade’ bracht hij de vrouw voor wie het bestemd was in tranen. Waarna een succesvolle eerste expositie in Amsterdam snel volgde.

 

Toshy vertelt met zijn kunstwerken een persoonlijk verhaal. Opvallende hoogtepunten, uitspraken en feiten in het leven van bekende maar ook minder bekende mensen worden in een gemengde techniek uitgewerkt tot herkenbare, originele kunstwerken. Met zijn portretten (odes) wil hij de wereld meer laten zien dan alleen de buitenkant van de persoon. De wereld tonen dat mensen bijzonder zijn en aandacht verdienen is wat hem inspireert en aanspoort. Toshy ziet de wereld als zijn podium en zijn kunst als onbegrensd communicatiemiddel. Hij signeert ieder werk dan ook met zijn lijfspreuk; ‘The world is your stage’.

Categorie
acryl op doek, fotografie, mixed media